Mýtus Krále Rybáře

28. července 2010 v 16:31 |  Smysl života


O prvním hledání smyslu života v novodobých evropských dějinách vypovídá jeden z pozdních Metanských mýtů jehož tématem je pravděpodobně velice časté duševní zranění v západním světě a to nejen od 12.stol.ale až po součastnost-je to hledání Grálu a je to jeden z těchto mýtů o Králi Rybáři z tohoto okruhu,tak jako pohádka bratří Grimmů o bezruké panně neboli bezručce-je to nádherný mýtický příběh zraněného ženství,které může vyléčit jen láska,je mýtem zraněného mužství,které může vyléčit jen nalezení smyslu-právě mýtus krále rybáře,přičemž samozřejmě hledání smyslu života není jen mužskou záležitostí.



   Žil byl jednou jeden malý princ,který uposlechl volání svého mladistvého srdce a vydal se do světa aby si vydobil své rytířské ostruhy a získal ruku té nejkrásnější princezny pod Sluncem.
    Opustil rodný hrad a za sedmero horami a sedmero řekami se ocitl v hlubokém a temném lese (v mýtu,který je naším kolektivním snem LES tak jako ve snu znamená NEVĚDOMÍ) a v tom lese zabloudil..
     Podle jedné verze mýtu nakonec přišel na mýtinu,kde byl opuštěný tábor,uprostřed oheń a na tom ohni se opékala ryba.Hladový princ vytáhl rožeń z ohně a dychtivě se zakousl do ryby,ale ta byla ještě příliš horká a tak si popálil ústa a to mu způsobilo nevyléčitelné zranění.Podle jiné verze mýtu se do tábora vrátil mladý muslimský válečník a bez výstrahy vystřelil na prince otrávený šíp,který ho zasáhl do pohlaví.
      V obou verzích mýtu bylo prince zranění nevyléčitelné.Neumožńovalo mu žít,ale zároveń ani umřít .Přitom nešlo o zranění,které poškodilo jeho sexuální schopnost,ale i tvořivost,schopnost být mužný a projevovat své city.Mýtus ještě dodává,že muslimský válečník pocházel ze Svaté země.Vážený mocný princ,který se po svém návratu domů a smrti otce stal králem se marně pokoušel vyléčit a nakonec zjistil,že se mu uleví jedině,když si sedne do rybářské lodky a loví ryby na jezeře,které bylo v blízkosti jeho hradu..jinak byl odsouzen k tomu,aby trávil čas v posteli nebo na nosítkách ve velkých bolestech (nejen ve snech ale i v mýtech a legendách Ryba ve staré řečtině Ichtus,dnešní Psália symbolizuje Krista.Biskup mívá mitru ve tvaru rybí hlavy na znamení toho,že je stoupencem Krista.V jednom ze starých obrazů je Kristus,jak sedí v rybářské lodce a loví rybu,kterou je on sám)Hlubinný psycholog Robert Johnson vykládá princovo popálení horkou rybou ve válečném táboře jako symbol svatého přijímání neboli přijetí křestanství,na které ještě nebyl připraven nejen on,ale i celá barbarská Evropa,jejiž mentalita byla na hony vzdálená mravním požadavkům a etice Evangelia.
      Tak jako většina středověkých rytířů i prince povznášela touha po něčem krásném a vznešeném-magnum,mysterium,po něčem,co není z tohoto světa,ale aby v tomto přežil místo nastavení druhé tváře musel mít ruku stále na jílci svého meče.Tento Artušovský mýtus je tak do jisté míry středověkou variací mýtu o ochutnání zakázaného ovoce vědění v zahradě rajské,jako něčeho,na co první lidé nebyli připraveni a co vedlo k jejich pádu.Král rybář je do jisté míry druhý Adam,který ale uvízl v pasti na rozhraní mýtického a mentálního,racionálního vědomí a není schopen žít ani v jednom z nich.
      Setkání s absolutnem na urovni vědomí,které ještě není zdaleka stabilizováno a na něco takového připraveno může vést k vážnému a nevyléčitelnému zranění-zranění ženskosti nebo mužnosti,které se mnoho mužů snaží vyléčit vysokým výdělkem,vilou,drahými auty,drahými dovolenými,postavením,novou ženou a pod.a to i proto,že ze stropu včerejších tužeb je dnes podlaha zítřejších očekávání...
       Současný muž je druhý král rybář-uvízl v pasti na rozhraní mentálního tj.racionálního a pluraritního vědomí a není schopen žít ani v jednom z nich.A čím je mentálnější a lépe se orientuje ve světě ,tím je zároveń neštastnější,protože štěstí je pocit a né myšlenka a čím je citovější tím je neštastnější,proto o to hůř se mu daří v tomto pragmatickém a racionálním světě.
        Poselství příběhu o králi rybáři nám říká mýtyckým jazykem,že za předčasné opuštění struktury vědomí musíme zaplatit vysokou cenu a život nám pak může připomínat (jak říkal už Carl Gustav Jung) jako nevyléčitelná nemoc s velice špatnou prognozou.Každý velký mýtus vyhrotí situaci až na samí okraj únosnosti,ale nikdy nás nenechá na holičkách...
        Víme,že na hradě trpícího krále rybáře se zároveń nachází Svatý Grál.V našem mýtu ho představuje pohár,ze kterého si Kristus připíjel s apoštoly o poslední večeři a pod křížem pak do něj Josef z Arimatie zachytil krev,která kanula z Kristova probodaného boku.
        Na hradě se každou noc konalo velké procesí ,ve kterém je nesen podnos na chléb z poslední večeře páně,kopí,které probodlo Kristův bok a nakonec zářivý pohár Grál,věčná variace na prastarý roh hojnosti a nebo kotlík hojnosti z antických a keltských mýtů.Jediný trpící král rybář se nemůže radovat ze vší té krásy a nevylečí ho ani příslib vykoupení,vyléčit ho nemůže žádná z těchto možností ,ale jen jaký si hloupý Honza z pohádek.
    V jazyce hlubinné psychologie,tak král rybář může být vyléčen jen tou částí své vlastní duše,která je nejvíc vzdálená jeho vědomému já a tudíš nejméně integrovaná do celku duše ,tou chlapeckou,nevinnou a naivní částí,ale jen pokud si i tato část jeho duše  položí základní otázku o smyslu tohoto všeho.. o smyslu života ...tuto část krále rybáře pak v mýtu představuje Persivál.
     Persivál nevědomí si svého rytířského původu se vydá jako hloupý Honza do světa,aby se stal jeden z nejslavnějších rytířů krále Artuše.V tomto mýtu se s ním setkáváme ještě jako s mladých chlapcem z letního podvečera,kdy vyjel z hlubokého lesa a ocitá se na břehu jezera (mýtického symbolu emocionality),daleko široko ani živáčka,jen na jezeře v malé lodce osamělý rybář .Když se ho Persivál zeptá na nocleh,muž v lodce mu dodpoví:
,,Dej se rovně touto cestou,která vede dolů,pak zatoč do leva a uvidíš padací moct ,po kterém přejdeš do hradu,kde budeš dnes vítaným hostem...´´
Pokyny jsou jasné....
     Nejdříve se bude Persivál ubírat tímto světem ,které vytváří mentální vědomí,pak zabočí do leva a přijde na most,který dělí tento svět od mýtycké imaginace a snění a ocitne se na hradě Grálu.Persivál se vydá na cestu podle instrukcí krále rybáře a je uvítán na hradě Grálu,kde zažije už zmińované procesí ,ale hned na poprvé krále nevyléčí ,protože si neodváží položit otázku=Co to všechno znamená?K čemu to slouží?Všechno to naše náboženství,kutura,civilizace a s nimi spojené utrpení?..Jaký celý ten murnaj má vlastně smysl ?Jaký smysl má vlastně můj život?Nebo co je jeho smyslem?...........
 

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama